Edukacja MŻW nabiera tempa, cz. 1

0
64

Obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych zwiększyły zainteresowanie naszą ofertą edukacyjną. Pracownicy Muzeum ruszyli więc „w trasę”, realizując cele instytucji w dużych i małych placówkach, bliskich i tych trochę dalszych. Oto pierwsza – ale nie ostatnia – relacja z prowadzonych działań.

3 marca edukatorzy MŻW mieli przyjemność uczestniczyć w akademii zorganizowanej z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Uroczystość odbyła się w Szkole Podstawowej im. Władysława Broniewskiego w Olszewie-Borkach. Młodzież w swoich wystąpieniach przywołała czołowe postaci związane z podziemiem antykomunistycznym oraz zaprezentowała pieśni żołnierskie. Obchody zakończyło podsumowanie konkursu historycznego pt. „Czas Żołnierzy Wyklętych”. W tym miejscu pragniemy podziękować Dyrekcji oraz Pani Bożenie Kobylińskiej za zaproszenie. Laureatom jeszcze raz serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Następnego dnia pracownicy Muzeum byli gośćmi Zespołu Szkół nr 3 im. Jana Kochanowskiego w Wyszkowie w celu poprowadzenia zajęć edukacyjnych pt. „Amnestia 1947: historia niedotrzymanego słowa”. Uczestnicy z pomocą prowadzących podjęli próbę analizy wykluczeń zawartych w ustawie oraz ich konsekwencji. Dzięki temu mogli zrozumieć istotę „pułapki” jaką władza ludowa zastawiła na członków podziemia niepodległościowego. Wspomniane wyjątki pozwalały omijać ograniczenia wynikające z amnestii oraz skazywać osoby „niewygodne”. Jedną z takich postaci był gen. August Fieldorf „Nil”, którego losy i okoliczności procesu (w tym uzasadnienie wyroku) poddane zostały analizie w takcie zajęć.

6 marca edukatorzy odwiedzili Mińsk Mazowiecki w związku ze współpracą Muzeum i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II. Ponownie pracownicy MŻW skupili się na problematyce amnestii, jednak inaczej rozłożyli akcenty. Wyeksponowali rolę propagandy, kierując zainteresowanie uczniów na problematykę kronik filmowych, informacji prasowych, a także plakatów i afiszy. Tym samym przedstawiona została dwuznaczna postawa nowej władzy, która wyciągała rękę w stronę podziemia, a zarazem szykowała się do ostatecznej rozprawy z dążeniami niepodległościowymi. Spotkania kończyły się pytaniem: czy lepiej było skorzystać z amnestii, czy pozostać w konspiracji? Opinia uczniów na ten temat była podzielona.

Dziękujemy Dyrekcji i Gronu Pedagogicznemu odwiedzonych placówek za współpracę oraz pomoc w prowadzeniu zajęć. O dalszych działaniach edukacyjnych Muzeum będziemy Pastwa informowali na bieżąco.