We wtorek 18 października odbyły się w naszym Muzeum debaty oksfordzkie. Teza, z jaką zmierzyli się ich uczestnicy, brzmiała: „właściwszym wyborem dla polskiego żołnierza po zakończeniu II wojny światowej była walka zbrojna z komunistami niż akceptacja nowego ustroju.”
Uczestników debat, ich opiekunów i jury na dziedzińcu przywitał dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce Janusz Kotowski.
W debacie oksfordzkiej stają naprzeciw siebie dwie, czteroosobowe drużyny. Jedna przedstawia argumenty przemawiające za postawioną tezą, zadaniem drugiej jest ją zanegować. O tym, jakie zajmuje stanowisko, dana drużyna dowiaduje się 15 minut przed rozpoczęciem debaty. Każde wystąpienie podlega ocenie jury, które na koniec wydaje werdykt.
W naszym Muzeum licealiści zastanawiali się, czy właściwszym wyborem dla polskiego żołnierza po zakończeniu II wojny światowej była walka zbrojna z komunistami niż akceptacja nowego ustroju.
Debaty odbyły się w ramach projektu „Historia w trasie. Oksfordzkie Podlasie i Mazowsze”. Ich uczestnikami była młodzież z II LO im. K. I. Gałczyńskiego w Olsztynie, VII LO im. J. Wybickiego w Gdańsku, LO im. Mikołaja Kopernika w Ostrowi Mazowieckiej, I LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Ostrzeszowie, VI LO im. S. Czarnieckiego w Szczecinie, ZS 2 im. Księcia P. K. Sanguszki w Lubartowie, ZS St. Staszica w Pile, ZSTiO nr 2 w Katowicach.
Uczniowie przez 5 dni odwiedzą 5 miast, 5 instytucji kultury. Dzień wcześniej młodzież gościła w Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, przed nią jeszcze wizyta w Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu, Oddziale Instytutu Pileckiego w Augustowie oraz Muzeum Podlaskim w Białymstoku.
Po zakończeniu wszystkich debat ich uczestnicy wzięli udział w warsztatach, których tematem była historia Polski po II wojnie światowej oraz działalność podziemia antykomunistycznego. Uczniowie zwiedzili także wystawę stałą i skorzystali ze strzelnicy cyfrowej.
Projekt „Historia w trasie. Oksfordzkie Podlasie i Mazowsze” dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.