Klasy I -III
Najmłodszym grupom (klasy I-III szkoły podstawowej) proponujemy zajęcia w formule warsztatowej, w której przekazywana w przystępny sposób wiedza przeplata się z aktywnościami realizowanymi w sali edukacyjnej i na wystawie.
- czas trwania warsztatów: 60 minut
- koszt biletu: 10 zł
Dodatkowe informacje i zapisy:
- [email protected]
- 510 943 673
Tematy zajęć:
3. Muzeum. Gdzie ja jestem?
To omówienie idei muzeum w teorii i praktyce. Przedstawimy historię tej instytucji i zmian jakie przechodziła. Odpowiemy na pytania: czym może być eksponat i jaka jest jego rola w ukazywaniu historii?
Jaki jest cel opowiadania historii? Podczas zajęć uwzględnimy praktyczne aspekty działania muzeum, role pracowników, tworzenie wystaw. Słowa kluczowe: muzeum, wystawa, eksponat.
2. Nasze symbole
Zajmiemy się tu odkryciem znaczenia pojęcia ,,symbole narodowe”. Jakie jest pochodzenie symboli narodowych, czy zmieniały się na przestrzeni czasu i dlaczego? Odpowiemy też na pytanie: Dlaczego są dla nas tak istotne?
Podczas zajęć każde dziecko stworzy swój osobisty herb i wpisze go w nasze godło państwowe. Wspólnie zastanowimy się, co ten akt oznacza. Słowa kluczowe: flaga, hymn, godło, patriotyzm.
3. Od rycerza do żołnierza
To wstęp do wielkiej opowieści o walce człowieka z drugim człowiekiem. Podczas lekcji dzieci nauczą się rozpoznawać podstawowe uzbrojenie wojskowe z różnych epok. Zastanowimy się, jakie są powody konfliktów zbrojnych oraz jakie zjawiska im towarzyszą.
Klasy IV – VIII
Grupom uczniów klas IV-VIII SP oferujemy lekcje muzealne oraz warsztaty. Podczas lekcji muzealnych poszczególne tematy realizowane są z wykorzystaniem prezentacji, dodatkowych materiałów dydaktycznych, a także z odniesieniem do wybranych treści na wystawie stałej Muzeum. Formuła warsztatu pozwala na pogłębienie omawianych treści. Uczniowie zapraszani są do dyskusji, pracy w grupach i samodzielnej analizy źródeł.
Lekcje muzealne dla klas IV-VIII SP:
- czas trwania lekcji: 60 minut
- koszt biletu: 10 zł
Warsztaty dla klas IV-VIII SP:
- czas trwania warsztatów: 120 minut
- koszt biletu: 15 zł
dodatkowe informacje: [email protected]
*tematy pojawiające się w różnych grupach wiekowych, mimo tej samej nazwy, są zawsze realizowane z uwzględnieniem treści i metod dostosowanych do wieku uczestników.
Tematy zajęć dla klas IV-VII:
1. Od rycerza do żołnierza
LEKCJA LUB WARSZTAT
To wstęp do wielkiej opowieści o walce człowieka z drugim człowiekiem. Podczas lekcji dzieci nauczą się rozpoznawać podstawowe uzbrojenie wojskowe z różnych epok. Zastanowimy się, jakie są powody konfliktów zbrojnych oraz jakie zjawiska im towarzyszą.
2. Podstawy historii II wojny światowej i Żołnierzy Wyklętych
LEKCJA
Lekcja jest szerokim wprowadzeniem do tematu muzeum i przedstawia historię żołnierzy wyklętych od samego początku. Można ją traktować jako formę przygotowania do zwiedzenia wystawy muzeum.
Dzieci dowiadują się o różnych aspektach życia w II Rzeczypospolitej, następnie naświetlamy temat wojny i okupacji. Ostatecznie kończymy na okresie powojennym, do roku 1956. W tak przygotowanym kontekście ukazujemy sylwetki poszczególnych żołnierzy konspiracji niepodległościowej.
3. Skąd wiemy to, co wiemy? Krótko o prawdzie, fałszu i propagandzie
LEKCJA LUB WARSZTAT
Lekcja łączy podstawy filozofii nauki, sceptycyzmu i ucząca krytycznego podejścia do informacji. Potraktujemy propagandę PRL-u jako punkt wyjścia, stopniowo przechodząc do omówienia współczesnych zagrożeń informacyjnych oraz sposobów ochrony przed nimi. W tym kontekście poznamy techniki manipulacji społecznej, zasady krytycznej analizy informacji i towarzyszące nam błędy poznawcze.
4. Pamiętniki Żołnierzy Wyklętych. Dlaczego warto pisać własny?
WARSZTAT
Zajęcia rozpoczniemy od pracy z materiałem źródłowym – pamiętnikami Żołnierzy Wyklętych. Na ich podstawie zastanowimy się, dlaczego warto pisać własny. Jakie korzyści może on przynieść przyszłym pokoleniom a jakie daje tu i teraz temu kto go pisze? Jakie kroki podjąć, by zacząć pisać własny pamiętnik? Uczniowie otrzymają konkretne wskazówki w tym zakresie.
Tematy zajęć dla klas VII-VIII:
1. Drzewo dziejów, czyli o historii inaczej
LEKCJA LUB WARSZTAT
Jest to lekcja filozoficzna ukazująca przeszłość, przyszłość i teraźniejszość jako jeden, oddychający organizm rzeczywistości, tytułowe drzewo dziejów. Analizując ciągi przyczynowo skutkowe rozciągające się od każdego elementu rzeczywistości w przyszłość i przeszłość, zobaczymy jak wzajemnie od siebie zależymy, jak żadna rzecz nie bierze się znikąd. Perspektywa ta ma sprzyjać postawie empatii, wzajemnego zrozumienia i wyrozumiałości wobec drugiego człowieka.
2. Podstawy historii II wojny światowej i Żołnierzy Wyklętych
LEKCJA
Lekcja jest szerokim wprowadzeniem do tematu muzeum i przedstawia historię żołnierzy wyklętych od samego początku. Można ją traktować jako formę przygotowania do zwiedzenia wystawy muzeum. Dzieci dowiadują się o różnych aspektach życia w II Rzeczypospolitej, następnie naświetlamy temat wojny i okupacji. Ostatecznie kończymy na okresie powojennym, do roku 1956. W tak przygotowanym kontekście ukazujemy sylwetki poszczególnych żołnierzy konspiracji niepodległościowej.
3. Pamiętniki Żołnierzy Wyklętych. Dlaczego warto pisać własny?
WARSZTAT
Zajęcia rozpoczniemy od pracy z materiałem źródłowym – pamiętnikami Żołnierzy Wyklętych. Na ich podstawie zastanowimy się, dlaczego warto pisać własny. Jakie korzyści może on przynieść przyszłym pokoleniom a jakie daje tu i teraz temu kto go pisze? Jakie kroki podjąć, by zacząć pisać własny pamiętnik? Uczniowie otrzymają konkretne wskazówki w tym zakresie.
4. Skąd wiemy to, co wiemy? Krótko o prawdzie, fałszu i propagandzie
LEKCJA LUB WARSZTAT
Lekcja łączy podstawy filozofii nauki, sceptycyzmu i uczy krytycznego podejścia do informacji. Potraktujemy propagandę PRL-u jako punkt wyjścia, stopniowo przechodząc do omówienia współczesnych zagrożeń informacyjnych oraz sposobów ochrony przed nimi. W tym kontekście poznamy techniki manipulacji społecznej, zasady krytycznej analizy informacji i towarzyszące nam błędy poznawcze.
5. Patriotyzm bez nudy i patosu
LEKCJA
Patriotyzm to słowo często nadużywane. Podczas lekcji postaramy się dogłębnie zrozumieć czym jest miłość do ojczyzny a czym nie jest. W jaki sposób możemy realizować ją w codziennym życiu, sprawdzić by wielkie idee stały się treścią naszego funkcjonowania i relacji społecznych?
Cykle zajęć dla grup od VII klasy:
Mają na celu dokonanie dogłębnej analizy omawianego tematu. Każdy cykl składa się z trzech 60-minutowych zajęć. Mogą one być realizowane na terenie muzeum lub w szkole. Dla zachowania optymalizacji korzyści nauczania rekomendujemy, aby cały cykl odbył się w ciągu miesiąca.
1. Patriotyzm – analiza krytyczna i mistyczna
Jak sprawić, by patriotyzm przestał być jedynie podniosłym hasłem, lecz stał się treścią naszego życia? Przeprowadzimy analizę takich idei jak Bóg, Honor i Ojczyzna. Omówimy ich pochodzenie oraz to, jak rozumiano je dawniej a jak dziś. Odpowiemy na pytania: Czym jest miłość do ojczyzny w praktyce, w czym ojczyzna przypomina ekosystem i co z tego podobieństwa wynika? Naświetlimy mity i wypaczenia narosłe wokół patriotyzmu, by pokazać, że jest on niezależny od wyznawanej religii, orientacji i światopoglądu.
2. O prawdzie i fałszu okiem sceptyka
Ten cykl zawiera w sobie elementy filozofii nauki, podstawy sceptycyzmu i krytycznej weryfikacji informacji. Zastanowimy się skąd wiemy to, co wiemy i na jakiej podstawie sądzimy, że to wiemy. Wyjaśnimy pojęcie ,,propagandy”, dawnej i współczesnej. Jakie zagrożenia niesie ze sobą dezinformacja? Spróbujemy obalić mity i wskazać powszechne błędy poznawcze.
3. Pytanie o zło
Czym jest zło? Co zobaczymy prześwietlając sylwetki zbrodniarzy reżimów totalitarnych? To ich historie posłużą nam jako podstawa do opowieści o psychologicznych eksperymentach Stanleya Milgrama oraz sytuacjach, w których człowiek jest zdolny do najgorszego. Omówimy mechanizmy działania systemów totalitarnych i spiralę zemsty. Czy da się przerwać krąg nienawiści i dlaczego to ważne zadanie każdego z nas?