Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Oferta edukacyjna dla szkół

Prezentujemy Państwu ofertę edukacyjną Muzeum Żołnierzy Wyklętych skierowaną do uczniów szkół średnich i podstawowych. Są to lekcje muzealne i warsztaty, które przybliżają wybrane zagadnienia historii oporu zbrojnego po II wojnie światowej, jak również niektóre wątki czasu wojny.

Nasze zajęcia trwają od 45 do 90 min. i są całkowicie bezpłatne. Przyjmujemy grupy do 20 uczniów. Duże klasy możemy podzielić (część uczniów zwiedza wystawy, uczestniczy w zajęciach na strzelnicy itp., a część pracuje na zajęciach, potem następuje zamiana). Dzięki temu uczniowie lepiej zrozumieją skomplikowaną i piękną historię Żołnierzy Wyklętych.

Zapisów na nasze zajęcia można dokonywać mailowo z tygodniowym wyprzedzeniem pod adresem: [email protected]

Prosimy o podanie w mailu w jakim wieku są uczestnicy, jak liczna jest grupa, który warsztat Państwa interesuje, numer kontaktowy do opiekuna oraz preferowany termin. Więcej informacji o tematyce lekcji i warsztatów w tekście poniżej:

1.  Co Miś Wojtek robił w polskim wojsku. Warsztaty połączone z grą planszową
wiek uczestników – minimum 8 lat
czas 45 min.

Dzięki grze planszowej, edukacyjnej Instytutu Pamięci Narodowej „Miś Wojtek” najmłodsi uczniowie poznają losy Polski podczas II wojny światowej.

Będą podążać razem z polskimi żołnierzami i sławnym niedźwiadkiem, zbierając zestawy kart potrzebnych do zwycięstwa – poćwiczą logiczne myślenie, koncentrację, nauczą się budowania strategii i przewidywania.

Uczniowie nie tylko poszerzą swoją wiedzę historyczną – dowiedzą się również od naszych pracowników o Żołnierzach Wyklętych i samej instytucji muzeum.

Istnieje możliwość zorganizowania tych warsztatów w szkole.

2. Żołnierze Wyklęci – lekcja muzealna
wiek uczestników – minimum 13 lat
czas 90 min.

Nasza podstawowa lekcja przewidziana jest dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych i wszystkich klas szkół średnich. Celem zajęć jest przybliżenie uczniom historii żołnierzy,  którzy nie zaprzestali oporu przeciwko sowietom po zakończeniu II wojny światowej.

Ważne są dla nas także ich motywacje oraz wartości jakie im przyświecały. W trakcie warsztatu uczniowie analizują bogatą bazę źródłową składającą się ze wspomnień uczestników walk z sowietami, raportów polskich służb oraz zdjęć z epoki. Na ich podstawie mają przygotować pracę, której efektem jest element wystawy muzealnej opowiadający o konkretnym żołnierzu.

Do udziału w zajęciach wymagana jest podstawowa wiedza na temat II wojny światowej. Dlatego zachęcamy do udziału klasy, które ten temat omówiły już na lekcji historii. Wcześniejsze zwiedzanie wystawy na pewno będzie pomocne w lepszym zrozumieniu tematu.

3. Warsztat z analizą SWOT: Walka zbrojna po II wojnie światowej
wiek uczestników – minimum 13 lat
czas 60 min.

Na tych warsztatach wykorzystujemy metodę SWOT. Jest to popularna metoda analizy problemów. Polega na wskazaniu mocnych i słabych stron w konkretnej sytuacji oraz potencjalnych zysków i strat jako konsekwencji określonej decyzji.

Celem zajęć jest analiza wyzwania, jakim było kontynuowanie walki zbrojnej w Polsce po roku 1945 oraz 1947. Dzięki takiej analizie uczniowie mogą zrozumieć lepiej zmiany zachodzące w Polsce po 1945 i ich wpływ na decyzję poszczególnych żołnierzy o kontynuowaniu lub zaprzestaniu walki.

Uczestnicy warsztatu konfrontują się z jednym z ważniejszych dylematów o jakim dyskutuje się w odniesieniu do dramatycznych wyborów Żołnierzy Wyklętych: „bić się czy nie bić”.

Aby wziąć udział w warsztacie, grupa powinna wcześniej zwiedzić wystawę.

4. Warsztaty źródłowe: Czas powojnia
wiek uczestników – minimum 13 lat
czas 90 min.

Warsztaty źródłowe „Czas powojnia” to zajęcia opowiadające o szerokim kontekście zniszczeń i realiów życia w powojennej Polsce. Nasz kraj był jednym z najbardziej dotkniętych tragedią II wojny światowej. Życie w nim było bardzo skomplikowane i niespokojne.

W jakim świecie żyli Żołnierze Wyklęci? Jak mogło to wpływać na ich decyzje o dalszej walce? Jak czuło się i zachowywało polskie społeczeństwo dotknięte tragedią wojny i nowej okupacji? Na te i inne pytania (zaglądając wprost do wspomnień z okresu 1944-47)  odpowiadają uczniowie biorący udział w Warsztacie.

Do udziału w zajęciach wymagana jest podstawowa wiedza na temat II wojny światowej. Dlatego zachęcamy do udziału klasy, które ten temat omówiły już na lekcji historii. Zwiedzanie wystawy nie jest konieczne. Jednak zachęcamy do skorzystania z pełnej oferty.

5. Polskie Państwo Podziemne. Lekcja z grą planszową
wiek uczestników – minimum 12 lat
czas 45-60 min.

Proponujemy zajęcia, na których wraz z uczniami gramy w edukacyjną grę planszową „Polskie Państwo Podziemne”. Pozwala ona zrozumieć fenomen Polskiego Państwa Podziemnego w prostej formie. Gra została przygotowana przez Oddział w Szczecinie IPN.

Do wzięcia udziału w lekcji nie wymagane jest przygotowanie merytoryczne. Zwiedzanie wystawy nie jest konieczne. Dobry wybór dla klas piątych i szóstych SP, które na lekcji historii nie omówiły jeszcze zagadnień związanych z II wojną światową.

6. Gra decyzyjna „Dylematy powojnia”
wiek uczestników – minimum 15 lat
czas 90 min.

Gra decyzyjna „Dylematy powojnia” konfrontuje uczniów z wyzwaniami, przed jakimi stawali Polacy po zakończeniu II wojny światowej. Emigrować czy pozostać w Polsce? Kontynuować opór czy zaprzestać walki? Szukać rozwiązań pokojowych czy zbrojnych?

Sylwetki bohaterów gry inspirowane są prawdziwymi postaciami, które musiały dokonać takich wyborów. Teraz decyzja jest w rękach uczniów. Po rozegranej partii następuje analiza tytułowych dylematów. Gra została przygotowana przez Dział Edukacji Instytutu Pileckiego.

Do udziału w zajęciach wymagana jest podstawowa wiedza na temat II wojny światowej. Dlatego zachęcamy do udziału klasy, które ten temat omówiły już na lekcji historii. Wcześniejsze zwiedzanie wystawy na pewno będzie pomocne w lepszym zrozumieniu tematu.

7. Kim jest żołnierz. Lekcja muzealna dla najmłodszych
wiek uczestników 8-9 lat
czas 45 min.

Lekcja „Kim jest żołnierz” przybliża uczniom rolę i zadania jakie pełnią żołnierze w społeczeństwie. Uczniowie dowiadują się, że celem służby żołnierzy jest ochrona słabszych i obrona granic kraju. Poznają pojęcie przysięgi wojskowej i jej znaczenie dla żołnierza.

Lekcja przewidziana jest dla grup uczniów, które chcą odwiedzić nasze Muzeum, ale ze względu na wiek nie mogą jeszcze w pełni skorzystać z naszej wystawy. Sugerujemy, aby najstarsi uczestnicy warsztatu mieli 10 lat.

Dodatkowo uczestnikom naszych zajęć po ich zakończeniu proponujemy odwiedzenie naszej księgarni, kawiarni i strzelnicy.

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyPowrót do sklepu
    Skip to content