Grupom uczniów szkół ponadpodstawowych oferujemy lekcje muzealne oraz warsztaty. Podczas lekcji muzealnych poszczególne tematy realizowane są z wykorzystaniem prezentacji, dodatkowych materiałów dydaktycznych, a także z odniesieniem do wybranych treści na wystawie stałej Muzeum. Formuła warsztatu pozwala na pogłębienie omawianych treści. Uczniowie zapraszani są do dyskusji, pracy w grupach i samodzielnej analizy źródeł.
Lekcje muzealne dla szkół ponadpodstawowych:
- czas trwania lekcji: 60 minut
- koszt biletu: 10 zł
Warsztaty dla szkół ponadpodstawowych:
- czas trwania warsztatów: 120 minut
- koszt biletu: 15 zł
dodatkowe informacje i zapisy:
- [email protected]
- 510 943 673
Temat zajęć:
1. Podstawy historii II wojny światowej i Żołnierzy Wyklętych
LEKCJA LUB WARSZTAT
Lekcja jest szerokim wprowadzeniem do tematu muzeum i przedstawia historię żołnierzy wyklętych od samego początku. Można ją traktować jako formę przygotowania do zwiedzenia wystawy muzeum. Dzieci dowiadują się o różnych aspektach życia w II Rzeczypospolitej, następnie naświetlamy temat wojny i okupacji. Ostatecznie kończymy 0na okresie powojennym, do roku 1956. W tak przygotowanym kontekście ukazujemy sylwetki poszczególnych żołnierzy konspiracji niepodległościowej.
2. Skąd wiemy to, co wiemy? Krótko o prawdzie i fałszu i propagandzie
LEKCJA
Lekcja łączy podstawy filozofii nauki, sceptycyzmu i uczy krytycznego podejścia do informacji. Potraktujemy propagandę PRL-u jako punkt wyjścia, stopniowo przechodząc do omówienia współczesnych zagrożeń informacyjnych oraz sposobów ochrony przed nimi. W tym kontekście poznamy techniki manipulacji społecznej, zasady krytycznej analizy informacji i towarzyszące nam błędy poznawcze.
3. Patriotyzm bez nudy i patosu
LEKCJA
Patriotyzm to słowo często nadużywane. Podczas lekcji postaramy się dogłębnie zrozumieć czym jest miłość do ojczyzny a czym nie jest. W jaki sposób możemy realizować ją w codziennym życiu, sprawdzić by wielkie idee stały się treścią naszego funkcjonowania i relacji społecznych.
4. Bóg, Honor, Ojczyzna. Filozoficzna analiza
LEKCJA
Bóg, honor i ojczyzna to słowa odmieniane wielokrotnie przez wszystkie przypadki. Ale co naprawdę dla nas oznaczają? By stały się treścią codziennego działania i osobistą dewizą muszą zostać poddane dokładnej dekonstrukcji. Dzięki filozoficzno-historycznej perspektywie udowodnimy, że Bóg, honor, ojczyzna mogą stać się zawołaniem każdego z nas, niezależnie od pochodzenia etnicznego, poglądów politycznych i religijnych.
5. Anatomia zła
LEKCJA LUB WARSZTAT
Podczas lekcji analizować będziemy problem zła. Odnosząc się do historii zbrodniarzy wojennych, poszukamy odpowiedzi na pytania: jak możliwe jest dokonywanie tak przerażających czynów? Jakimi mechanizmami posługiwały się systemy totalitarne, by stworzyć posłusznych wykonawców rozkazów? Czy podobne mechanizmy działają także dziś? Lekcja ta łączy perspektywę historyczną i filozoficzną, by naświetlić ten jakże trudny temat i uwrażliwić młodego człowieka na krzywdę.
6. Życie w powojennej Polsce
LEKCJA
Podczas lekcji uczniowie poznają szeroki kontekst życia w pierwszej dekadzie po zakończeniu II wojny światowej. Poruszymy kwestie społeczne i gospodarcze. Opowiemy o codziennym funkcjonowaniu, smutkach i radościach dziejących się w cieniu wielkiej polityki i gwałtownych przemian tamtego okresu.
Cykle zajęć:
Mają na celu dokonanie dogłębnej analizy omawianego tematu. Każdy cykl składa się z trzech 60-minutowych zajęć. Mogą one być realizowane na terenie muzeum lub w szkole. Dla zachowania optymalizacji korzyści nauczania rekomendujemy, aby cały cykl odbył się w ciągu miesiąca.
1. Patriotyzm – analiza krytyczna i mistyczna
Jak sprawić, by patriotyzm przestał być jedynie podniosłym hasłem, lecz stał się treścią naszego życia? Przeprowadzimy analizę takich idei jak Bóg, Honor i Ojczyzna. Omówimy ich pochodzenie oraz to, jak rozumiano je dawniej a jak dziś. Odpowiemy na pytania: Czym jest miłość do ojczyzny w praktyce, w czym ojczyzna przypomina ekosystem i co z tego podobieństwa wynika? Naświetlimy mity i wypaczenia narosłe wokół patriotyzmu, by pokazać, że jest on niezależny od wyznawanej religii, orientacji i światopoglądu.
2. O prawdzie i fałszu okiem sceptyka
Ten cykl zawiera w sobie elementy filozofii nauki, podstawy sceptycyzmu i krytycznej weryfikacji informacji. Zastanowimy się skąd wiemy to, co wiemy i na jakiej podstawie sądzimy, że to wiemy. Wyjaśnimy pojęcie ,,propagandy”, dawnej i współczesnej. Jakie zagrożenia niesie ze sobą dezinformacja? Spróbujemy obalić mity i wskazać powszechne błędy poznawcze.
3. Pytanie o zło
Czym jest zło? Co zobaczymy prześwietlając sylwetki zbrodniarzy reżimów totalitarnych? To ich historie posłużą nam jako podstawa do opowieści o psychologicznych eksperymentach Stanleya Milgrama oraz sytuacjach, w których człowiek jest zdolny do najgorszego. Omówimy mechanizmy działania systemów totalitarnych i spiralę zemsty. Czy da się przerwać krąg nienawiści i dlaczego to ważne zadanie każdego z nas?